دیناز صنعت

  • ۰
  • ۰

چرا اینورتر؟؟؟

v     

       چرا اینورتر؟؟؟

درایو فرکانس متغیر یا اینورتر نوعی کنترل کننده موتور از لحاظ راه اندازی و حفاظتی است که با تغییر دادن فرکانس و ولتاژ اعمال شده به الکتروموتور آن را به گردش در می آورد.

v     اینورتر چیست؟

اینورتر ها و مبدل های کنترل فرکانس تجهیزاتی هستند که برای تبدیل جریان مستقیم  DC به جریان متناوب AC  با شکل موج pwm  مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع عملکرد اینورتر ها بر عکس کار یک یکسو ساز ها میباشد،اینورتر ها به صورت ورودی 3 فاز 400 ولت و ورودی 3 فاز 220 ولت و ورودی تک فاز 220 ولت در ایران خیلی مورد استفاده قرار میگیرند.

v     کاربرد اینورتر :

منبع تغذیه استاتیک : در بعضی از صنایع مثل دریایی  ضنایع هوایی و صنایع نظامی از اینورتر به عنوان یک ژنراتور استاتیک برای تولید فرکانس  400 هرتز با ولتاژ 200 ولت برای مصارف خاص آن صنایع استفاده میشود.

درایو کردن و راه اندازی موتور : از درایو ها برای کنترل موتور های الکتریکی استفاده می شود که قابلیت هایی نظیر کنترل دور,تعویض جهت چرخش,..را دارد که برای کنترل دور از روش کنترل همزمان ولتاژ و فرکانس استفاده میشود برای این منظور برق ورودی اغلب توسط یک یکسو کننده به برق DC تبدیل می شود و سپس توسط اینورتر تغییرات مورد نیاز برای کنترل دور در فرکانس و دامنه موج اعمال می شود و برق خروجی به موتور داده می شود.

موج تولیدی توسط اینورتر یک موج مربعی می باشد که توسط فیلتر های سلف و خازن به موج سینوسی تبدیل می باشد.

همچنین دامنه و فرکانس این موج سینوسی نیز توسط تقویت کننده هایی که در آن تعبیه شده قابل تغییر است. اینورتر در دو نوع سه فاز و تکفاز موجود میباشد.

نکته ی مهمی که باید در مورداینورتر VFD ها به یاد داشته باشید این است که در  قالب مقایسه و در جایی که یک سافت استارتر، فقط ولتاژ را در زمان راه اندازی کنترل می کند، یک اینورتر VFD هم ولتاژ و هم فرکانس (V/F) را در تمام سرعت ها کنترل می کند و اجازه می دهد گشتاور کامل در سراسر فرایند حفظ شود گشتاور کامل در پایین ترین سرعت یکی از ارزنده ترین قابلیت های اینورتر ها به شمار میرود.

v     اهمیت استفاده از اینورتر ها در صنعت :

اینورتر ها مجموعه ای از مدارات الکترونیک قدرت و کنترل هستند که با تکنیکهای شناخته شده و بحث شده قابلیت کنترل دور الکتروموتور را برای ما فراهم میسازند.

مقدار تغییر فرکانس توسط اپراتور به وسیله اینورتر باعث کاهش یا افزایش دور موتور میگردد میدانیم که در بسیاری از صنایع میزان بهره وری و میزان دقت کنترل سیستم بستگی به کنترل دور موتور دارد مثل پمپ ها کانوایر ها و جرثقیل ها و... ، ساده ترین مثال برای اهمیت استفاده از اینورتر در صنعت مثال یک اسانسور است ما در یک سیستم اسانسور نیاز به 3 سرعت داریم بدین ترتیب که ابتدای حرکت یک سرعت ،در طول حرکت سرعت دوم و در زمان ایست در ایستگاه مورد نظر یا لولینگ سرعت سوم ،در اپلیکیشن هایی نظیر اسانسور و جرثقیل کیفیتی که استفاده از اینورتر در سیستم فوق به ما میدهد را با هیچ یک از سیستم های راه اندازی دیگر قابل مقایسه نیست.

اینورتر ها می توانند نقش مهمی در استفاده و حفاظت از تجهیزات و ماشین آلات ارزشمند شما ایفا کنند.یک دلیل این است که اغلب هنگامی که یک موتور برای اولین بار روشن می شود، گشتاور تا حد زیادی غیر قابل کنترل است و باعث شوک به هر دستگاه متصل به ان و ایجاد آسیب های احتمالی می شود. در این جاست که  اینورتر VFD وارد عمل شده و می تواند به منظور کاهش گشتاور مورد استفاده قرار گیرد و همچنین باعث کاهش جریان های هجومی اولیه ، مربوط به اولین باری که تجهیزات تامین انرژی یا برق دهی می شوند ، خواهد شد و سهم بسیار مهمی در ایجاد صرفه جویی انرژی را دارد.

v     آیا ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

در طول این مقاله به شما آموختیم که اینورتر ها چه هستند و اینکه چه نقش مهمی را در اجرای کاربری های مختلف بازی میکنند. در حال حاضر، شما این فرصت را دارید که تصمیم بگیرید آیا برای شما مناسب هستند یا نه. شک نکنید که نیازی غیر قابل انکار است مزایایی که از خرید اینورترحاصل می شود، اغلب اوقات، به هزینه های اولیه می ارزد، چون عملکرد بهتر سیستم و فرآیندهای بهبود یافته که ب اینورتر بدست می آید، می تواند برای اجرای بسیاری از برنامه ها حیاتی باشد. اگر هزینه یک عامل است و برای شما مهم است و همچنین در مورد ضربات مکانیکی که به دستگاه شما وارد میشود نگران هستید، شاید در نگاه اول به نظر برسد که سافت استارتر چون  معمولا یک سوم قیمت یک اینورتر را دارد  انتخاب مناسب تری است اما شما نباید اجازه دهید که این عامل تعیین کننده ی تصمیم گیری شما باشد. اینورتر ها  به صرفه جویی قابل توجهی در انرژی کمک خواهند کرد و مزایای جامع تری و باور نکردنی را  ارائه خواهند داد.

 در حالی که سافت استارترها اینگونه نیستند. شاید در ابتدا یک سرمایه گذاری کوچک درخرید بحساب آیند اما کنترل کمتری بر تمامی سیستم ارائه می دهند .

 

 

 

 

  • ۹۵/۱۲/۱۵
  • مهدی امیرزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی